ROZHOVOR: "Výběr lokací ve Zlínském kraji byl víc než šťastný," hodnotí režisér Milan Cyroň
Hrad Lukov a kurovická tvrz se na několik dnů proměnily ve filmové kulisy. V průběhu listopadu 2016 se v jejich prostorách natáčely záběry do celovečerního filmu ‚Pláč svatého Šebestiána‘. Štáb se ale do Zlínského kraje ještě vrátí. V Archeoskanzenu Modrá bude totiž dotáčet jednu z nejakčnějších scén. Více informací prozradil filmové kanceláři přímo scenárista a režisér snímku Milan Cyroň.
Ilustrační fotografie z natáčení v kurovické tvrzi a na hradě Lukov. | Zdroj: sebestianfilm.cz
Milane, představte nám prosím celý projekt. Jaký příběh bude váš film vyprávět?
Jedná se o drama s baladickými rysy. Žánrově bych tedy film zařadil mezi balady. Samotný děj se odehrává ve 14. století na pozadí velké morové rány, která tehdy stihla Evropu. Výchozí situací příběhu jsou židovské pogromy: Během židovské svatby, která bude ve filmu také zobrazena, přepadne skupina rytíře Gottfrieda (hlavní postava ztvárněná Ondřejem Malým) na příkaz biskupa vesnici a začne vraždit svatebčany. Ženich Amos (alias Martin Sítek) chce zachránit svoji nevěstu. Odláká proto pozornost vlastním útěkem. Útočiště nalezne na tvrzi rytíře Siegfrieda (hraje Ján Smolka). Gottfried však Amose vystopuje a žádá po Siegfriedovi, aby Amose vydal. Střet mezi křesťany a židy se tak začne přetvářet ve spor mezi osobami ze stejné společenské vrstvy. Rytíři tento konflikt vzájemnými naschvály zamotají a děj vyústí v tragický závěr. Jak už to ostatně u balad bývá.
Co vás inspirovala k výběru tohoto tématu?
Námět, ze kterého vycházíme, je starý možná už pět nebo dokonce šest let. Původní téma vycházelo právě ze střetu dvou jedinců, ale nebylo ještě žánrově usazené. Až v průběhu těch pěti – šesti let, kdy jsme projekt s kolegou Tomášem Uhrem promýšleli, se námět dostal do současné podoby. Jestli si dobře vzpomínám, ústřední myšlenka byla nápadem právě Tomáše Uhra. Původně měla sloužit dokonce jako dějová linka pro western. Vzniknout tak měl úplně jiný typ filmu. Možná, že nám některé westernové prvky v tom základním střetu dvou hlavních postav přetrvají.
Mimochodem, v průběhu promýšlení námětu se začaly dít všechny ty události na Blízkém východě a v Sýrii. Přišla uprchlická vlna. Začaly se ozývat hlasy pro i proti přijímání uprchlíků. Aniž bychom o tom tehdy přemýšleli, námět se stal vlastně aktuálnějším, protože obsahuje podobný názorový střet: Rytíř Siegfried čelí požadavkům služebnictva a dalších lidí, aby vydal Amose a neohrožoval tak jejich vlastní životy. Takže ačkoliv to nebyl původní záměr, téma zapadlo do současného kontextu.
Opusťme na chvíli děj příběhu a pojďme si povídat o samotném natáčení. Nemůžu se nezeptat – proč padla vaše volba na Zlínský kraj? Byl hlavní motivací právě Archeoskanzen v Modré? Pokud vím, je svým rozsahem unikátní…
Vlastně ano. Z Archeoskanzenu chceme pro film vytvořit onu napadenou vesnici. Archeoskanzen je sice dobově ještě starší, ale ve filmu by to nemělo vadit. Kromě toho jsme natáčeli také na tvrzi v Kurovicích a na zřícenině hradu Lukov. Tam jsme točili v jedné z dochovaných místností. Hrad Lukov jsme si vybrali cíleně. Původně jsme tam toho chtěli natočit ještě víc, ale nakonec jsme se museli omezit na jednu scénu.
A co se týče výběru menší tvrze pro Siegfrieda – nižšího šlechtice, byli jsme se dívat všude možně po celé republice. Nakonec se ale ukázala jako nejvhodnější právě tvrz v Kurovicích. Do karet nám hrálo také to, že máme zázemí ve Zlíně. V Kurovicích jsme tak zůstali i z tohoto praktického důvodu.
Při natáčení nám hodně pomohlo, že obě lokace jsou dobře přístupné. Tvrz je přímo v obci, autem se dá dojet až k ní. Kurovice jsou navíc blízko Zlína, kde se dá najít kvalitní zázemí. To samé platí o hradu Lukov. I z tohoto hlediska byl výběr lokací víc než šťastný. Z centra Zlína jsme se na plac dostali do půlhodiny, takže jsme mohli začít s natáčením bez zbytečného zdržovaní.
Zmínil jste zázemí ve Zlíně. Podílí se na filmu i někdo z regionu? Teď můžeme čtenářům vlastně prozradit, že vy sám jste zlínským rodákem.
Ano. ???? Aktuálně sice bydlím v Olomouci, ale plánuji se do Zlína už brzy vrátit. Hudbu nám skládá a film zvučí Jan Tomšů z Lukova. Pozici asistentky produkce zastává Nikola Husková z Otrokovic. Vazbu ke Zlínskému kraji najdeme i v hereckém obsazení. Ve filmu se objeví například herec Zdeněk Julina z Městského divadla Zlín. Z neherců můžu jmenovat třeba Zlíňana Alexandra Jančíka.
A když přemýšlím dál, tak kameraman Lukáš Masner studoval ve Zlíně na Univerzitě Tomáše Bati. Mezi studenty zlínské audiovize je aktuálně i naše asistentka produkce Klára Vašáková, ostřiči Radim Vaňous, Lívia Vaľková a Vojtěch Lukeš. A v neposlední řadě – Zlíňany, resp. zlínské firmy najdete i mezi našimi sponzory.
A vaše osobní dojmy z natáčení ve Zlínském kraji?
Vzhledem k tomu, že jsem ve Zlíně celkem často, nemůžu mluvit o nějakém sentimentálním návratu. Jak už jsem řekl, teď sice bydlím v Olomouci, ale trvale usadit se chci ve Zlíně. Pro filmaře může být asi výhodnější pobývat třeba v Praze – tam jste v centru dění, a především blízko institucím, které podporují kinematografii. Ale myslím si, že filmové projekty je stejně tak možné řídit ze Zlína.
Když jsme u těch institucí, které podporují filmaře – jak vnímáte nedávný vznik Filmového fondu města Zlína? Zvažujete jeho využití?
Ano. Sice ještě neznám všechny atributy žádání, ale určitě chci tuto šanci k získání finančního příspěvku vyzkoušet. S kolegou Tomášem Uhrem máme v šuplíku několik námětů, které chceme průběžně zpracovat. Jeden z nich plánujeme kompletně realizovat přímo ve Zlíně. Tato myšlenka vznikla už dřív, bez ohledu na fond. Ale kdyby se jeho pomocí podařilo získat nějaké prostředky, budeme jen rádi. Vznik filmového fondu určitě považuji ze strany Zlína za prospěšný krok.
Už teď se na váš další projekt těšíme. ???? Vraťme se ale zpět k filmu Pláč svatého Šebestiána. O jak rozsáhlém projektu se bavíme? Třeba co do počtu natáčecích dní…
Natáčecích dnů máme naplánováno celkem šestnáct. Z toho čtyři situujeme do Zlínského kraje. Tři dny už tu máme za sebou. Ten čtvrtý nás čeká 22. srpna. Na tento den plánujeme k natáčení přizvat místní novináře, které necháme takříkajíc nahlédnout pod pokličku natáčení. Vlastně bych je rád pozval už touto cestou: Máte-li zájem, ozvěte se nám nebo nejlépe filmové kanceláři ZLÍN FILM OFFICE, která vám zprostředkuje všechny organizační informace.
Zbývá už jen tradiční otázka: Kdy bude možné snímek vidět?
Film by měl být hotov předběžně v létě 2018. Premiéra by tedy mohla jít do kin na podzim. Ale ještě uvidíme podle toho, jak budou probíhat jednání s distributory. Budeme samozřejmě rádi, když se na výsledek přijdou vaši čtenáři podívat.
Autor: Magdaléna Hladká, ZLÍN FILM OFFICE