Letní filmová škola představí tvorbu Michaela Hanekeho i studentské snímky významných českých tvůrců
Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, představí v sekci Ikona méně známou tvorbu i nejzásadnější snímky rakouského režiséra, držitele dvou Zlatých glóbů Michaela Hanekeho. V nové sekci FAMU History uvede festival studentské filmy Václava Vorlíčka, Hynka Bočana či Jaromila Jireše.
Zdroj: Letní filmová škola Uherské Hradiště
Loni poprvé uvedená sekce Ikona se věnuje kultovním režisérům současnosti a pátrá po tom, jakým způsobem dospěli k svému ikonickému statusu. „Základní otázku, na kterou sekce odpovídá, lze formulovat následovně: „jak se XXX stal XXX“, v roce 2019 tedy „jak se Haneke stal Hanekem“. Cílem programu je představení základních prvků, ze kterých se postupně složil obraz velkého režiséra,“ řekl Jan Jílek, hlavní dramaturg festivalu. Dramaturgie sekce se letos ujal rakouský filmový publicista a katolický kaplan Alfred Jokesch, takže můžeme čekat neotřelý pohled na Hanekeho poetiku a témata spojená s jeho tvorbou (zobrazení násilí apod.). Dalším hostem bude kameraman a dlouholetý Hanekeho spolupracovník Christian Berger. Prvním uvedeným filmem budou Tři cesty k moři z roku 1976, posledním pak předloňský Happy End.
Hostem Letní filmové školy bude i polský filmový režisér, spisovatel, básník a malíř Lech Majewski, který spolupracuje s osobnostmi světa umění (Julian Schnabel) i hereckými legendami (Charlotte Ramplingová). U svých děl se ujímá nejen režie, ale často vystupuje i v rolích producenta, scenáristy, střihače či kameramana. Majewski na LFŠ uvede reprezentativní výběr ze svých unikátních filmů.
Na festival dorazí i stěžejní postava současné ruské kinematografie Alexej German ml., jehož výsostně atmosférické filmy bývají pravidelně premiérovány na festivalech v Berlíně či Benátkách, odkud si režisér za svůj třetí film Papírový voják (2008) přivezl i cenu za režii. Jeho festivalově nejúspěšnějším titulem je loňský Dovlatov, který byl do distribuce prodán na všechny obydlené kontinenty.
Po deseti letech se do Uherského Hradiště vrací Marika Green, herečka, modelka a fotografka, která na LFŠ představí unikátní fotografickou výstavu mapující osobnosti jejího rodu s názvem Green / Fotografické paměti.
Sekce FAMU History se ve svém prvním roce existence zaměří na režiséry a režisérky pražské Filmové akademie múzických umění, kteří zde studovali a natáčeli své filmy od založení v roce 1946/47 až do školního roku 1956/57. Divák se podrobně seznámí s tvorbou tvůrců, jako byli Václav Vorlíček, Milan Vošmik, Drahomíra Reňáková – Králová, Hynek Bočan, Jaromil Jireš nebo Jan Němec. Jejich studentská tvorba výrazně uspěla na zahraničních festivalech a otevřela jim dveře do československého hraného filmu.
Sekce FAMU History doplní tradiční prezentaci tvorby studentů filmových škol, která je letos opět na vysoké úrovni. Příkladem může být i úspěch několika snímků na zahraničních festivalech. Pražskou FAMU reprezentuje kupříkladu nenápadná hořká komedie Cukr a sůl režiséra Adama Martince o pravidelném setkávání bodrých kamarádů, nebo snímek Sto dvacet osm tisíc režiséra Ondřeje Erbana, který se zaměřuje na palčivý problém v české společnosti - exekutory a zabavování majetku.
Studentský maraton proběhne zároveň v České televizi i v innogy letním kině Masarykovo náměstí v sobotu 27. července večer.
V loňském roce zahájili organizátoři v souvislosti se 100. výročím vzniku Československa tříletý cyklus Kdo jsou Češi, v němž zkoumají různé fasety národní povahy pohledem českých tvůrců. Po loňské úvaze o tenké hranici mezi hrdinstvím a zbabělostí se letošní výběr nazvaný Smějící se bestie věnuje snímkům, dokumentujícím svébytný český postoj k moci a autoritám. Filmy jako Nikdo nic neví, Osudy dobrého vojáka Švejka či Nejistá sezóna doprovodí diskuse odborníků.
Druhý ročník Východních příslibů přinese především mimořádně výživný pohled do dějin i přítomnosti zemí někdejšího východního bloku. Větší část letošní přehlídky tvoří dramata zkoumající kolizní momenty národní historie i méně existenciální, přesto naléhavé problémy současníků. Podoby a důsledky války budeme moct prozkoumat ze srbského, ruského i polského pohledu. Chybět ale nebude ani animovaný dokument o válce v Angole natočený podle knihy legendárního polského reportéra Ryszarda Kapuścińského. Témata dospívání, politiky, ekologie i mezilidských vztahů představí řada podnětných a leckdy i výjimečných autorů z Rumunska, Kazachstánu a Maďarska.
Loni poprvé Letní filmová škola zařadila do svého programu filmy natočené ve virtuální realitě. Letošní výběr novinek z líhně VR vizionářů zahrne poprvé i interaktivní projekty pro náročnější VR zařízení. Stejně tak se poprvé na Filmovce uskuteční unikátní site-specific VR akce – filmy s vězeňskou tematikou se spojí s reálným geniem loci hradišťské opuštěné věznice. Další lineární VR filmy se pak zaměří např. na hororovou tvorbu z Taiwanu a Jižní Koreji. Další pásmo poté představí trend „VR ART“, tedy převádění obrazů slavných mistrů do VR. A nechybí ani nejnovější dokumenty z festivalu Jeden svět, který je spoluorganizátorem letošní VR selekce společně se studiem Brainz a hradišťskou herní arénou Laser Game Ultron.
Sekce HOT TV se v letošním ročníku zaměřuje na televizní vyprávění. Protože je ale prakticky nemožné obsáhnout všechny jeho aspekty, budou prozkoumány především ty způsoby vyprávění, které jsou v současné televizi používány jako hlavní atrakce televizních seriálů (např. Panenka Jane, Odpočívej v pokoji nebo Osmý smysl).
Dvě letní kina přinesou akreditovaným návštěvníkům festivalu i místním obyvatelům divácky nejatraktivnější české novinky (Ženy v běhu, Teroristka, Úsměvy smutných mužů či Čertí brko) i zapomenuté klenoty 90. let (Návrat idiota, Kouř, Jízda či Postel). V innogy letním kině na Masarykově náměstí se pak všichni mohou těšit na druhý sobotní večer a historicky nejúspěšnější film v českých kinech Bohemian Rhapsody.
V letošním roce se bude konat již druhý Industry program filmové a audiovizuální výchovy, který pořádá Letní filmová škola ve spolupráci s Národním filmovým muzeem NaFilM. Industry program nabídne nejen diskuzní panely s českými i zahraničními hosty, ale především praktické ukázky přístupné veřejnosti. Účastníci si vyzkouší, jak se dělají ruchy a zvukové efekty ve filmu, a odhalí, jak významnou roli zastávají, nebo zjistí, jak jednoduše lze pomocí zvuku nebo střihu s obsahem filmu manipulovat. Součástí bude také výjimečná úniková hra Fakescape, v rámci které si lze vyzkoušet, jak důležité je ověřovat si informace a rozpoznat nástrahy a dezinformace v médiích. Účast na Industry programu je bezplatná a otevřená pro všechny velké i malé zájemce.
Svůj prostor na Letní filmové škole v rámci odborného programu bude mít i mezinárodní projekt filmové výchovy CinEd, který zdarma pomocí webové platformy www.cined.eu zpřístupňuje evropské filmy školám, žákům a studentům ve věku 6 – 19 let a jehož českým partnerem je Asociace českých filmových klubů. Zájemci o filmové vzdělávání se mohou těšit na projekci snímku Jak jsem strávil konec světa za účasti režiséra Cătălina Mitulescu, který patří k hlavním hostům festivalu. Následující den proběhne vzdělávací seminář pro pedagogy a jiné zájemce. Seminář je akreditován MŠMT a je zdarma. Podmínkou je pouze registrace na stránkách www.cined.cz.
Akreditace, balíčky vstupů i vstupenky na doprovodný program jsou v prodeji v akreditačním systému https://moje.lfs.cz/. Do konce června nabízí organizátoři festivalu devítidenní akreditaci s tzv. včasnou slevou.