• Úvod
  • Blog
  • Aktuality 2017
  • Pro tvůrce a lidi z filmového řemesla je zlínský region výzva – II. část rozhovoru

Pro tvůrce a lidi z filmového řemesla je zlínský region výzva – II. část rozhovoru

  • Aktuality 2017

Osobnost Hermíny Týrlové je nedílnou součástí filmové historie Zlínského kraje. Město Zlín proto přispělo částkou 200.000 Kč ke vzniku nového dokumentu věnovaného první dámě animovaného filmu. Díky podpoře města se v dokumentu objevují nadstandardní detaily jako animace nebo repliky figurek.

Nejen o tom, jak se filmařům ve Zlíně pracovalo, si můžete přečíst v pokračování rozhovoru s režisérem Pavlem Jiráskem a dramaturgem Martinem Polákem.

HerminaTyrlova201701
HerminaTyrlova201702
HerminaTyrlova201703
HerminaTyrlova201704
HerminaTyrlova201705
HerminaTyrlova201706

Natáčení dokumentu Hermína Týrlová – první dáma animovaného filmu | Foto: Martin Polák

Vznik dokumentu o Hermíně týrlové významně podpořilo město Zlín. Jak se vám s městem spolupracovalo?

Martin Polák: Už v začátku, kdy jsme měli teprve genezi projektu, jsme se setkali s představiteli magistrátu města Zlína a velmi nás překvapilo, že Zlín přistoupil k projektu natolik poctivě, že chtěl zastávat roli koproducenta. To se u žádného jiného města nikdy nestalo. Vidíme v tom snahu Zlína aktivně navázat na historii. Tedy ne jen, že se bude zlínská filmová tradice oprašovat v muzeu. Naopak. Nová generace přinese nové projekty.

Potom následovaly obhlídky, schůzky. Navštívili jsme studenty Ateliéru animované tvorby na FMK UTB. Potkali jsme se se zástupci Creative Hill College. Ve výsledku jsme do projektu zapojili 22 studentů, a to v rámci stáže ČT start. Každý z nich tak má položku do svého životopisu, která jim může někdy pomoci. Při natáčení jsme byli zahlcování dotazy, co a jak dělat, takže jsme se snažili studentům pomáhat i v tomto ohledu.

Natáčení se účastnil také Milan Šebesta, bývalý spolupracovník Hermíny Týrlové. Ten nám radil a kontroloval, jestli pracujeme správně. Říkal třeba jen: „Ona to dělala takto“ a předvedl. Někdy i takový drobný posun ve výsledku udělá strašně moc.

Prozradíte, v jakých lokacích snímek vznikal?

Pavel Jirásek: Natáčelo se převážně ve Zlíně, konkrétně v budově Creative Hill College, v Kabinetu filmové historie, ve vile Tomáše Bati a samozřejmě i v domku Hermíny Týrlové. Část se pak dotočila ve filmové střižně České televize a v dobovém domku v Brně. Pro mě osobně bylo klíčové natáčení právě ve zlínských ateliérech.

Ty jsme využili například v situaci, kdy jsme potřebovali natočit hotelový pokoj, ve kterém Týrlová bydlela, než si postavila svoji chatičku. Tento hotelový pokoj ale v současnosti vypadá jinak, než za Týrlové. Takže jsme postavili dobovou repliku podle fotek právě v ateliérech. Takže kudlovská studia pro nás nefungovala jenom jako originální lokace, ale i jako klasický filmový ateliér.

Kolik času vůbec samotné natáčení zabralo?

Martin Polák: Začali jsme 15. 12. 2016 a skončili jsme 15. 2. 2017 v Brně. Zde byl natáčený tedy pouze úvod filmu, který by měl být pro diváky překvapením. Celkem se jednalo o osm natáčecích dní.

Pavel Jirásek: Do Zlína jsme samozřejmě jezdili i dlouho předtím. Vlastně celý rok. Lidé nám pomáhali hledat lokace. Zlín byl pro nás nesmírně důležitý. A můžu říct, že to pro nás byla radostná práce. Většina místních spolupracovníků nám vycházela vstříc, to byla úžasná věc.

Můžete nějak shrnout vaši zkušenost s natáčením ve Zlínském kraji?

Pavel Jirásek: Já Kudlov znám, protože jsem tu jezdil ještě na konci 80 let. Když jsme přijeli, hned na nás vyskočil genius loci – to je něco velmi vzácného. Toho by si měl Zlín vážit a rozvíjet to. Navíc je tu ještě pořád několik lidí, kteří filmovou profesi znají, takže nemusíte moc mluvit a vysvětlovat. Stačilo naznačit. Filmařská profesnost je tu stále zachovaná.

Martin Polák: Když jsme místním lidem řekli, že budeme natáčet o Hermíně Týrlové, bylo na všech vidět, že je to pro ně srdeční záležitost. Třeba pan Jaroslav Navrátil z Kabinetu filmové historie nám dokázal zajistit původní scénu Ferdy Mravence. V tomto ohledu byla patrná velká vstřícnost. Kdybychom takto natáčeli v Praze, asi bychom se s takovou vstřícností úplně nesetkali. Ve Zlíně bylo patrné, že všichni táhnou za jeden provaz.

Pavel Jirásek: Hermína Týrlová říká v jednom z filmů, že jí nabídli, aby šla pracovat někam jinam. Ale ona se rozhodla, že zůstane v těch „dřevěných boudách ve Zlíně, protože lidé a kraj jsou tady tak vlídní a pracovití.“

Pak se samozřejmě nabízí otázka, jestli plánujete na Zlínsku realizovat i některé další projekty?

Martin Polák: V současné době spolupracujeme s magistrátem města Zlína na několika projektech, které jsou právě ve vývoji. Aktuálně natáčíme polohrané dokudrama pod názvem Zlínský klenot, které pojednává o rekonstrukci památníku Tomáše Bati.

Pak je tady řada dalších osobností, které ještě nebyly dostatečně zmapovány a zpracovány. Myslím, že pro nás, pro tvůrce a lidi z filmového řemesla, je zlínský region výzva. Máte tu hodně témat, která se dají do budoucna objevovat.

Autor: Magdaléna Hladká, ZLÍN FILM OFFICE

Zpět na ZLÍN FILM

Sdílej:

Další články

Filmaři, nenechte si ujít důležité informace ze Zlínského kraje. Přihlaste se k odběru novinek.

Sledujte nás